مجله وستای

روسری مینی اسکارف چیست؟ چگونه در ایران و جهان مد شد؟

image

روسری مینی اسکارف چیست؟ چگونه در ایران و جهان مد شد؟ 

روسری مینی اسکارف چیست | یکی از زیباترین اکسسوری‌هایی که در ایران به تازگی محبوب شده است، روسری‌های مینی یا همان مینی اسکارف است. این روسری‌ها کاربرد زیادی در استفاده روزمره داشته و با بسیاری از لباس‌ها قابلیت ست شدن را دارند. در ادامه به تاریخچه جذاب روسری در جهان و کاربرد آن خواهیم پرداخت. 

روسری مینی اسکارف چیست؟

3 3

مینی اسکارف، روسری است که قواره آن کوچک‌تر از یک روسری معمولی است. روسری‌های معمولی دارای قواره 90*90 یا 110*110 هستند، اما مینی اسکارف‌ها در اندازه 70*70 یا 80*80 موجود اند. مینی اسکارف‌ها در طرح، جنس و رنگ‌های متنوعی تولید می‌شوند. این آیتم محبوب با بسیاری از لباس‌ها ست می‌شود و استایل‌های بی‌نظیری را ایجاد می‌کند. در ادامه این مطلب به طور مفصل به آن خواهیم پرداخت.

روسری مینی اسکارف چیست
روسری مینی اسکارف چیست؟ چگونه در ایران و جهان مد شد؟ 11

تاریخچه روسری در جهان 


ریشه روسری، بسیار شبیه به خاستگاه بسیاری از اقلام مدرن، به مصر باستان باز می گردد. ملکه نفرتیتی صاحب اصلی روسری بوده است، زیرا اعتقاد بر این است که او روسری را زیر جواهرات فوق العاده استفاده می‌کرد.

 

4 2

یکی دیگر از منشأهای احتمالی روسری در چین باستان است. روسری‌های مستطیلی حاشیه دار بر روی مجسمه‌های سربازان چینی باستان کشف شده است. علاوه بر این، در زمان حکومت امپراتور چنگ در حدود 230 سال قبل از میلاد، روسری به عنوان بخشی از لباس نظامی به منظور نشان دادن درجه نظامی کاربرد داشت.

 رومیان باستان از روسری‌ها به جای اکسسوری نظامی به عنوان «پارچه عرق» استفاده می‌کردند. هنگامی که مردان به کار شدید می‌پرداختند، برای دفع عرق، روسری را روی بدن خود نگه می‌داشتند. آنها را یا به دور گردن، روی شانه یا مانند کمربند به دور کمرشان می‌بستند.

از آنجایی که ابریشم در زمان جنگ در غرب شروع به ظهور کرده بود، بسیاری از برندهای لباس شروع به تولید اکسسوری ابریشمی کردند. یکی از اولین گروه‌هایی که پس از جنگ روسری‌های ابریشمی تولید کرد، لیبرتی لندن بود که در چاپ‌های روشن تخصص داشت.

با این حال، مهمترین نکته زمانی بود که تیری هرمس اولین روسری ابریشمی لوکس را در سال 1937 ایجاد کرد. این شرکت ابریشم خام را مستقیماً از چین خریداری کرد و آن را به پارچه‌ای می‌بافت که دو برابر قوی‌تر و سنگین‌تر از روسری‌های دیگر بود. قبل از آن این طرح‌ها شامل جزئیات نقاشی شده با دست و لبه‌های دست دوز بود. روسری‌های هرمس بسیار محبوب شدند و درک روسری و مد را به شدت تغییر دادند.

روسری مینی اسکارف چیست
روسری مینی اسکارف چیست؟ چگونه در ایران و جهان مد شد؟ 12

 جنس های روسری مینی اسکارف


با معرفی طرح‌های هرمس، روسری‌ها به عنوان یک اکسسوری ترندی در نظر گرفته شدند. مشکل این بود که آنها صرفاً برای نخبگان بودند، زیرا طرح‌های ابریشمی هرمس بسیار گران بود. به همین خاطر الیاف ریون که به ویسکوز نیز معروف است، وارد بازار شد. این الیاف لغزنده با مواد نیمه مصنوعی لقب “ابریشم مصنوعی” را به خود اختصاص داده است، زیرا ظاهر و احساس ابریشم را با کسری از قیمت تقلید می‌کند. همین امر باعث شد تا روسری برای عموم مردم قابل استفاده شود.

تغییر به سمت موادی مانند پنبه، کتان و پشم در طول جنگ جهانی دوم زمانی اتفاق افتاد که زنان تشویق شدند تا مشاغل مردانه را در کارخانه‌ها انتخاب کنند. آنها به جای بستن روسری دور گردن‌شان، تشویق شدند تا روسری را روس سر ببندند تا خود را گرم نگه دارند و در عین حال از گره خوردن موهایشان با هر وسیله‌ای جلوگیری کنند. از آن زمان به بعد، روسری‌هایی با مواد و سبک‌های مختلف در ابعاد مختلف مینی اسکارف ویا قواره بزرگ طراحی شد و به یکی از اجزای اصلی مد زنان و مردان در سراسر جهان تبدیل شد. 

حتما بخوانید: مینی اسکارف با چی ست میشه؟ ( راهنمای کامل )

روسری مینی اسکارف چیست
روسری مینی اسکارف چیست؟ چگونه در ایران و جهان مد شد؟ 13

آدری هبپورن و مینی اسکارف 

حال که با تاریخچه روسری در جهان و اینکه روسری مینی اسکارف چیست، آشنا شدید، لازم است یکی از تاثیرگذارترین فشن آیکان یا همان ستاره هالیوودی آشنا شوید. آدری هپبورن متولد 1929 است که سبک زندگی و لباس‌های او مورد الهام زنان هم دوره خود بوده است. او نماد زنانگی، وقار و زیبایی است. آدری هپبورن عاشق روسری‌های مینی اسکارف بود و آن را چه روی صحنه بازی و چه در استایل روزمره می‌پوشید. او اغلب مینی اسکارف ابریشمی را به صورت ساده روی سر ویا دور گردن می‌بست. در فیلم‌هایی مانند صبحانه در تیفانی، چهره خنده دارد و شاراد، از مینی اسکارف استفاده کرده است. 

روسری مینی اسکارف چیست
روسری مینی اسکارف چیست؟ چگونه در ایران و جهان مد شد؟ 14

مینی اسکارف در ایران 

مینی اسکارف‌ها در دهه 60 در ایران یکی از آیتم‌های محبوب و پرطرافدار بودند. عموم بانوان مینی اسکارف را با ترنچ کت‌ها، مانتوهای بلند و اپل دار می‌پوشیدند. اگر به یاد داشته باشید در سریال می‌خواهم زنده بمانم، استایل‌های آناهیتا درگاهی، سحر دولتشاهی و آزاده صمدی نیز با مینی اسکارف و مانتوهای بلند ساخته می‌شد و به خوبی نمایانگر استایل‌های دهه شصت ایران بود. 

حال این آیتم محبوب دوباره به چرخه ترند بازگشته و ما شاهد تنوع در طراحی و رنگ بندی مینی اسکارف‌ها هستیم. امروزه شما می‌توانید مینی اسکارف را برای استفاده روزمره، مهمانی، دورهمی، کافه گردی و… استفاده کنید. مینی اسکارف‌ها قابلیت ست شدن با انواع مانتو شومیزی، سارافون و کت، کت و شلوار و پیراهن‌های رترو را دارند. 

پیشنهاد نویسنده: کامل ترین راهنمای انتخاب شال و روسری بر اساس فرم صورت 

روسری مینی اسکارف چیست
روسری مینی اسکارف چیست؟ چگونه در ایران و جهان مد شد؟ 15

سخن پایانی…

حال که دانستید روسری مینی اسکارف چیست و چگونه مد شد، پیشنهاد می‌کنیم مینی اسکارف‌های برند وستای را مشاهده کنید. برند وستای با بیش از 7 سال سابقه طراحی و تولید شال و روسری، توانسته است جایگاه فوق العاده‌ای در بین صنعت مد و فشن ایران بدست آورد. روسری‌های مینی اسکارف وستای در ابعاد 80*80 با تنوع رنگ و طرح بی‌نظیر برای بانوان ایرانی تولید می‌شود. برای دیدن محصولات، وارد بخش فروشگاه شوید. 

روسری مینی اسکارف چیست
روسری مینی اسکارف چیست؟ چگونه در ایران و جهان مد شد؟ 16

روسری مینی اسکارف چیست
روسری مینی اسکارف چیست؟ چگونه در ایران و جهان مد شد؟ 17

 

 

دیدگاهتان را بنویسید