مجله وستای

لبیل مراقبتی روسری و شال چه مفهمومی دارد؟

کیف زنانه مدل آوات کد 433

لبیل مراقبتی شال و روسری چه مفهمومی دارد؟

لیبل مراقبتی روسری | همیشه می‌گویند پیشگیری بهتر از درمان است. لبیل‌های مراقبتی برای افزایش طول عمر و ماندگارترشدن البسه، روسری و شال توسط سازنده‌اش نوشته می‌شود. در این برچسب دستور العمل‌هایی برای شستن، اتو زدن و نحوه خشک کردن شال و روسری نوشته شده است.

4 2

بسیاری از سیستم‌های مختلف لیبل گذاری مراقبت در سراسر جهان تکامل یافته‌اند. برخی به عنوان یک مقررات دولتی ایجاد شده‌‎اند و برخی دیگر استانداردهای بین المللی هستند. با این حال، همه آنها اجباری نیستند.

لیبل مراقبتی روسری


تاریخچه لیبل مراقبتی 

در سال 1971 کمیته ایالت تجارت آمریکا گذاشتن لیبل مراقبتی را قانون گذاری کرد. طبق قوانین FTC تولید و واردکنندگان پوشاک و پارچه ملزم هستند تا اطلاعاتی را ذکر کنند. همچنین انجمن بین‌المللی برچسب‌گذاری مراقبت نساجی (GINETEX)، سازمان جهانی است که از سال 1975 بر لیبل‌های مراقبتی نظارت می‌کند. کشورهای عضو این سازمان عبارتند از: بلژیک، فرانسه، آلمان، انگلستان، هلند، اسرائیل، اتریش، سوئیس و اسپانیا 

لیبل مراقبتی روسری

 

    1. لیبل شستشو 

 در این تصویر تعداد نقاطی که داخل ظرف است تعیین کننده درجه حرارت آب است. تصویر ظرف آب با یک نقطه بیانگر درجه آب 30 درجه است. هر نقطه‌ای که اضافه شود به اندازه 10 درجه به 30 اضافه می‌شود. یعنی اگر بر روی لیبل مراقبتی روسری یا شال علامت ظرف آب با 2 نقطه بود، آن را باید با آب 40 درجه بشویید. همچنین اگر تصویر دارای سه نقطه بود، درجه دمای آب باید روی 50 درجه تنظیم شود. اما در نظر داشته باشید که برای شال و روسری نباید از آب داغ یا جوش استفاده کرد. اگر چنین علامتی دیدید، از آب ولرم کمک بگیرید. البته برخی از تصاویر به جای نقطه درجه دما را می‌نویسند. 

بعضی از تصاویر زیر ظرف آب یک خط افقی دارند، این خط به معنی این است که پارچه ضد چروک است و نیازی به اتو ندارد. 

3 4

 

    1. لیبل استفاده از وایتکس 

علامت مثلث ساده به معنی این است که می‌توانید از وایتکس استفاده کنید و برعکس آن اگر بر روی مثلث ضربدر خورده بود، یعنی نباید آن را با وایتکس بشویید. علامت مثلث با دو خط مورب در داخل آن به معنی ممنوعیت استفاده از سفیدکننده‌های کلردار در شستشو شال و روسری است. همچنین علامت مثلث با حروف CL در داخل آن به معنی است که می‌توانید از سفیدکننده‌های حاوی کلر استفاده کنید. 

لبیل مراقبتی شال و روسری چه مفهمومی دارد؟

 

    1. لیبل استفاده از اتو

اگر داخل عکس اتو تنها یک نقطه وجود داشت، یعنی باید درجه حرارت اتو روی 110 باشد و جنس محصول پلی استر یا نایلون است. اگر دو نقطه داشت، یعنی باید درجه حرارت اتو روی 150 باشد و جنس آن پشم و ابریشم است. اگر سه نقطه داشت، یعنی باید درجه حرارت اتو روی 200 باشد و جنس روسری یا شال از پنبه یا لینن است و درنهایت اگر زیر تصویر اتو علامت ضربدر دیدید، یعنی نباید از بخار اتو استفاده کنید. 

 

    1. لیبل خشک کردن 

اگر علامت مربعی که داخل آن یک منها داشت را دیدید، باید بدانید که آن روسری یا شال را نباید آویزان کنید، چون تاروپود محصول کش می‌آید. در نتیجه باید آن را به صورت افقی گذاشته و خشک کنید. 

همچنین اگر در قسمت سمت چپ مربع لیبل مراقبتی روسری یا شال، دو ضربدر دیدید، یعنی جنس محصول پنبه است و باید در سایه خشک شود. 

 

    1. شستشو با ماشین یا دست 

اگر مربعی دیدید که داخل آن دایره است یعنی می‌توانید با ماشین لباسشویی بشویید. اگر بر روی همین تصویر ضربدر خورده بود، یعنی باید با دست بشویید. همچنین اگر درون تصویر ظرف آب، عکس دست مشاهده کردید، یعنی این روسری یا شال را باید با دست بشویید. درکل بهتر است برای شستشوی شال و روسری از ماشین لباسشویی استفاده نکنید تا عمر آن را طولانی‌تر کنید ولی اگر می‌خواهید از ماشین لباسشویی استفاده کنید، شال و روسری را داخل کیسه قرار دهید و با لباس‌های همرنگ بشویید. در صورت تمایل مطلب نحوه شستن شال و روسری و افزایش طول عمر آن را بخوانید. 

5 2

نکات شستشو شال و روسری

 

    • همیشه باید از شستن پارچه ابریشمی با پارچه‌های سنگین مانند شلوار جین یا پشم ضخیم خودداری کنید.

    • اگر پارچه ابریشم را در یک کیسه مشبک بشویید، از آسیب احتمالی سایشی آن جلوگیری می‌کنید.

    • هنگام شستن ابریشم ماشین لباسشویی را بیش از حد پر نکنید. اجازه دهید فضای کافی حفظ شود.

    • لباس ابریشمی را آویزان کنید یا آن را صاف بگذارید تا خشک شود. کاملاً به لباس و برچسب مراقبتی آن بستگی دارد که آیا باید آویزان شود ویا بر روی سطح صاف خشک شود.

لیبل مراقبتی روسری


متون چاپی در لیبل 

معمولاً لیبل مراقبتی روسری دارای توضیحات نوشتاری و تصاویر است. در بالا به علامت‌ و تصاویر اشاره کردیم، اما نوشته‌ها در چه مورد است؟ یکی از این نوشته‌ها در مورد نام کشور ویا شهر مبدا و سازنده است. مورد بعدی جنس شال و روسری است. برخی از آنها عبارتند از:

پشم بره IAMBSWOOL
پشم بز کشمیر CASHMERE
اکرولیک MICROACRYLIC
کشسان IYCRA
الاستان EL
پلی استر PE
پنبه CO
پشم WO

لبیل مراقبتی شال و روسری چه مفهمومی دارد؟

نویسنده :  الناز قندفروش

دیدگاهتان را بنویسید